SENARAI ARTIKEL

Monday, March 29, 2010

Balasan di dunia mencuci dosa


Balasan di dunia mencuci dosa

Rasulullah s.a.w pada suatu waktu pernah berkisah. Pada zaman sebelum kalian, pernah ada seorang raja yang amat zalim. Hamper setiap oaring pernha merasai kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini ditimpa penyakit yang amat berat. Maka seluruh tabib pada kerajaan itu di kumpulkan. Di bawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun sayangnya tidak ada seorang tabib pun yang mampu menyembuhkannya.

Hingga akhirnya ada seorang tabib yang mengatakan bahawa penyakit raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan. Namun sayangnya ketika itu bukanlah musin ikan tersebut muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar khabar ini. Meskipun raja menyedari bahawa saat itu bukanlah musim ikan tersebut muncul ke permukaan namun disuruhnya juga semua orang untuk mencari ikan itu. Aneh bin ajaib…. Walaupun belum musimnya, ternyata ikan itu sangatlah mudah ditemukan. Sehingga akhinya sembuhlah raja itu dari penyakitnya.

Di lain waktu dan tempat, ada seorang raja yang amat terkenal kebijakannya. Dia sangat dicintai oleh rakyatnya. Pada suatu ketika, raja yang bijaksana itu jatuh sakit. Dan ternyata kesimpulan para tabib sama, iaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang saat itu sangat banyak terdapat di permukaan laut. Oleh yang demikian mereka sangat optimis raja akan segera sembuh kembali.

Tapi apa yang terjadi? Ikan yang sepatutnya banyak ditemui di permukaan laut itu, tidak ada seekor pun yang kelihatan! Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para ahli selamnya, tetap sahaja ikan itu tidak berhasil diketemukan. Sehinnga akhirnya raja yang bijaksana itu pun mangkat.

Dikisahkan para malaikat pun kebingungan dengan kejadian itu. Akhirnya mereka menghadap Tuhan dan bertanya, “ Ya tuhan kami, apa sebabnya Engkau mengiring ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat; sementara pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?”

Tuhan pun berfirman, “ Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat satu kebaikan. Kerana itu Aku balas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang kepada-Ku, tidak ada lagi kebaikan sedikit pun yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan dia pada neraka yang paling bawah!

“ Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku, kerana itu Aku hukun dia dengan menymbunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-KU dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikitpun dosa padanya, kerana hikuman pada dosanya telah Ku tunaikan seluruhnya di dunia!”



Kita dapat mengambil beberapa dari kisah ini:

1. ada kesalahan yang hukumanya langsung ditunaikan Allah di dunia ini juga, sehingga dengan semikian di akhirat nanti dosa itu tidak diperhitungkan-Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita bila sedang ditimpa musibah.
2. bila kita tidak pernah ditimpa musibah, jangan terlena. Mungkin Allah ‘menghabiskan’ simpanan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrowi.
3. musibah yang menimpa seseorang belum tentu kerana orang itu telah berbuat kekeliruan. Keyakinan ini akan dapat mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk menyalahkannya, justeru yang timbul itu adalah keninginan unutk membantu meringankan penderitaannya.
4. siapa yang tahu maksud Allah s.w.t?
Bookmark this post:
StumpleUpon Ma.gnolia DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google


Followers

 

Copyright 2009 All Rights Reserved Magazine 4 column themes by One 4 All